Váli-völgy vízrendezési feladatai

(KEHOP-1.5.0-15-2016-00006)

Váli-völgy vízrendezési feladatai

Zajlanak a mederrendezési munkák a Váli-vízen

2021. tavasz

A Váli-völgy vízrendezési feladatai megnevezésű projekt keretében jelenleg is több helyszínen zajlanak a mederrendezési és műtárgy építési munkák. Tabajdon elkészült a vízfolyás természetközeli rendezése váltott parti kőszórással, mely a meder meanderező jellegét erősíti. Megtörtént az Alcsúti Arborétum alatti szakadópartok bevédése és a további állagromlás megelőzése érdekében a meder kőszórásos helyreállítása. Felcsúton, a Kolozsvári utca és Kisvasúti híd, valamint Martsa köz és Felcsúti-tározó közötti szakaszokon a mederrendezést követően a rézsűk állékonyságát biztosító kőművek épültek. Jelenleg a Váli-záportározó vízszintszabályozó műtárgyának építése zajlik. A Váli-völgy vízrendezési feladatai című projekt az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Közép dunántúli Vízügyi Igazgatóság konzorciumi együttműködésében valósul meg. A beruházás teljes fedezetét az Európai Unió és Magyarország Kormánya 3,643 milliárd forint összegű, vissza nem térítendő támogatásból biztosítja.

2020. tavasz

A vízfolyás vízrendezése alapvetően nyolc fő projektelem köré csoportosulva oldja majd meg a térség vízgazdálkodási problémáit. Ennek érdekében az Ercsi térségében tervezett mederkorrekció, és kőszórásos mederbiztosítás, illetve a funkcióját vesztett beloianniszi duzzasztó elbontása és a megbontott meder kőszórásos helyreállítása 2020. év elejére elkészült. Ezen a szakaszon a vízfolyás medréből az iszap kitermelése, továbbá Ercsi-Baracska, Vál-Tabajd, és Felcsút-Óbarok térségében a nád és sás gyökérzónás eltávolítása nagyrészt már megtörtént. Jelenleg Válon és Kajászón folynak előkészítő munkák. A vízfolyás védelme érdekében a csapadék csatornák becsatlakozásánál lévő homokfogók tisztítása és felújítása is befejeződött, Baracskán ezután kezdődik az eróziós műtárgyak kiépítése.

A beruházás eredményeként elérhető jó műszaki állapot megőrzése érdekében a projekt elképzelésen belül fontos szerepet kap a fenntartó utak megfelelő nyomvonalon történő kialakítása. Egyes szakaszokon a mederből kikerülő felesleges földanyag elhelyezése után elegendő a meglévő fenntartó sávok jókarba helyezése, másutt viszont jó minőségű fenntartó út épül stabilizációval. Jelenleg Alcsútdoboz, Tabajd és Felcsút térségében folyik stabilizált fenntartó út építése. A fenntartó gépek átközlekedését biztosító Felcsúti üzemi híd munkálatai már befejeződtek, a híd környezetének helyreállítása is megtörtént.

A projekt részeként a Váli-víz teljes vízgyűjtő területét lefedő monitoring rendszer épül ki, amely lehetővé teszi a szélsőségesebbé váló időjárás hatásának pontosabb nyomon követését és előrejelzését. A rendszer elemei korszerű hidrológiai előrejelző és modellező rendszerhez szolgáltatnak adatokat.